CHANGEMAKER IN RETAIL AWARD

Op 23 mei wordt de winnaar van de Changemaker in Retail Award bekendgemaakt. Uit de tientallen inzendingen zijn de volgende 5 retailmerken genomineerd: Lush, Fairf, Tony’s Chocolonely, Gerrard Street en Ahold Delhaize Coffee Company.

De genomineerden presenteren zich tijdens Changemakers in Retail in de Final Pitch voor een vakjury.

Over de 5 genomineerden:

Lush

Lush is een campagnevoerend cosmeticabedrijf dat gelooft in ethisch handelen en het milieu, dierenwelzijn en mensenrechten voorop heeft staan. Ons inkoopbeleid is gebaseerd op directe relaties met leveranciers en op het investeren in eerlijke handelspraktijken en regeneratieve productie. Alle producten zijn vegetarisch, de meeste vegan (87%), en worden verpakkingsvrij (52%) of in gerecycled plastic verkocht.

Fairf

Fairf is een duurzaam verfmerk dat consumenten de mogelijkheid geeft om op een positieve manier te kiezen voor een duurzaam product. De duurzame verf wordt in Nederland geproduceerd op zelf opgewekte zonne-energie en binnen een dag met de fietskoerier bezorgd. Om als online merk wat terug te doen voor de samenleving creëert het bedrijf fairfspots door heel Nederland. Een fairfspot is een inspirerende plek met een sociaal of duurzaam business model waar kleuren van fairf in het echt gezien kunnen worden. Bij een fairfspot gaat het om ontmoeten en het verbinden van initiatieven door heel Nederland.

Tony’s Chocolonely

Tony’s Chocolonely streeft naar 100% slaafvrije chocolade. Niet slechts de eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Albert Heijn heeft zich met chocolademerk Delicata als eerste aangesloten als bondgenoot bij het open source platform ‘Tony’s Open Chain’. Vanaf nu koopt Albert Heijn de cacao voor Delicata in volgens Tony’s vijf eerlijke samenwerkingsprincipes. Met deze werkwijze is een leefbaar inkomen voor cacaoboeren mogelijk.

Gerrard Street

Gerrard Street maakt een volledig modulaire hoofdtelefoon die je voor €7,50 per maand gebruikt. Gaat er iets stuk, dan wordt het onderdeel gratis vervangen en gerecycled. Met dit concept wil het bedrijf bijdragen aan de ontwikkeling van circulaire consumentenelektronica, want daar blijft nu veel waarde liggen.

Ahold Delhaize Coffee Company

Join the Cup is een nieuw koffiemerk bij Albert Heijn. Het bestaat uit een range 100% Arabica koffies, gemaakt van koffiebonen die afkomstig zijn van kleinschalige Peruviaanse koffieplantages, aangesloten bij de coöperatie CenfroCafe. Ze staan echter wel voor flinke uitdagingen, waaronder klimaatverandering en vergrijzing. Om deze unieke koffie te kunnen behouden voor de toekomst, ondersteunen we deze koffiecoöperatie.

De Changemaker in Retail Award is een initiatief van RetailTrends. Rainbow Collection is inhoudelijk partner van de prijs.